Over
Over
Publicaties
Blogs
Exploitaties
Advies en Interim
Concepten
Nieuws
Werken bij
Contact

The Attention Group

Over
Over
Publicaties
Blogs
Exploitaties
Advies en Interim
Concepten
Nieuws
Werken bij
Contact
Marketing Account
January 6, 2017

Marketing Account
January 6, 2017

SMAKEN EN GEUREN CENTRAAL

Ik heb eens een artikel gelezen dat als je je smaak verliest, daarmee eigenlijk ook altijd gepaard gaand je reuk, je steeds minder kunt herinneren. Er is dus een connectie in het brein dat ervoor zorgt dat proef-en ruik zintuigen, weer oude fragmenten kunnen oproepen.

Ik heb het zelf ook laatst mogen ervaren toen ik in de hoogste nok van de Mariënhof was. Ik moest ineens terug denken aan de tijd dat ik als jongetje van vier (tenminste, dat denk ik) aan het logeren was bij mijn oma in Nijmegen. Beelden van een opklapbed, dikke dekens en bobbelige muren kwamen ineens terug. Ik deelde deze gedachte direct met een meneer van monumentenzorg die samen met mij in dezelfde nok was. Hij wist mij precies te vertellen wat het was; oude kranten achter het behang. Dit was vroeger een goedkope manier van isoleren en hield het vocht tijdelijk buiten de deur! Wow, herinneringen die ik helemaal was vergeten, herinneringen die ik zelfs nooit bewust heb gehad... Een gelukzalig gevoel overmande mij, ook besefte ik direct dat er nog heel wat duurzaam te renoveren valt in de Mariënhof.

Dit moment heeft me erg aan het denken gezet. We gaan kerst dit jaar dan ook vieren met al mijn broers en zussen en onze herinneringen van vroeger zullen centraal staan. Zo komt er bloedworst en balkenbrij op het menu te staan en gaan we, net zoals vroeger veertig jaar geleden, een toetje maken van custard met daarin een koffieboon. Koffieboon zul je je afvragen? Ja, die koffieboon was nodig om met drie koningen te bepalen wie van de kinderen Aalbers de zwarte koning mocht zijn.

De laatste weken ga ik helemaal los met het ophalen van herinneringen, door middel van geuren en smaken. Hoe moet de Mariënhof wel niet hebben geroken in de tijd van Sistermans, hoe klonken de geluiden en hoe proefden die bijzondere smaken? Zo jammer dat dit alles nooit is vastgelegd in film en fotografie, laat staan in geuren en smaken.

In 2017 ben ik van plan hier echt werk van maken. We gaan op zoek naar de smaken en de geuren destijds van de Mariënhof. Hoe was het 300 jaar geleden? Maar ook, hoe was het in de jaren negentig toen er hier in de Mariënhof letterlijk de sterren van het dak werd gekookt?

Er is nog zoveel te ontdekken! Ik kan niet wachten om in 2017 de geuren en de smaken te vangen uit het verleden en samen met mijn team te vertalen naar de toekomst.

Newer Post
Older Post
Back to Top

contact

Adriaan Derksen
Stuur een mail
06 20 48 98 54


Pieter Aalbers
Stuur een mail
06 51 05 89 07

ADRES 

The Attention Group B.V.
Wildenburglaan 5
3744 MK Baarn
KVK 59455047

Aanmelden nieuwsbrief
Werken bij The Attention Group
Privacy statement
Disclaimer

MERKEN

mh.png
bs.png
zm.png
wijnsloep.png

lid van

dva wit.png